Descrierea proiectului:

Pe o perioadă de trei ani, s-au desfăşurat ateliere de teatru şi de improvizaţie, fiecare cu o durată de trei luni, în două şcoli partenere pentru acest proiect. Activităţile din cadrul acestor ateliere au fost integrate în cursurile şcolare uzuale şi sunt finalizate cu câte un spectacol de teatru. Atât înainte, cât şi după un astfel de atelier, copiii care au participat au fost testaţi psihologic, sub supravegherea Dr. Sindelar (Universitatea Sigmund-Freud).

Rezultate:

S-au obţinut  îmbunătăţiri semnificative, de până la 50%, în ceea ce priveşte:

  •  Creşterea memoriei verbale;
  •  Îmbunătăţirea percepţiei corporale;
  •  Îmbunătăţirea capacităţii de percepere a episoadelor (premisă a gândirii anticipative şi sistematice);
  •  Nivel ridicat al atenţiei, în general;
  •  Diminuarea distragerii atenţiei;
  •  Creşterea flexibilităţii atenţiei;
  •  Creşterea stabilităţii puterii de concentrare;
  •  Diminuarea numărului de greşeli la testul de concentrare.
 

Alte îmbunătăţiri:

  • Îmbunătăţirea capacităţii de a face legătura între percepţiile din diferite domenii senzoriale (22%);
  • Creşterea preciziei percepţiilor auditive şi vizuale (văz: 25%, auz: 10%);
  • Îmbunătăţirea percepţiei spaţiale bidimensionale (10%)
  • Creşterea sentimentului de valoare de sine în interiorul familiei (12%).

Diferenţele între băieţi şi fete nu au putut fi stabilite.

Desfăşurarea proiectului:

Etapa I: lucrul cu copii din ciclul de învăţământ elementar.

Februarie 2008: testele preliminarii; martie-mai 2008: ateliere în şcoli; iunie 2008: repetarea testelor; septembrie 2008: analiza rezultatelor.

Etapa a II-a: lucrul cu copii care au vârste cuprinse între 12 si 13 ani.

A doua jumătate a anului 2009.

Etapa a III-a: lucrul cu liceeni.

A doua jumătate a anului 2010

Aport – Etapa I lucrul cu copii din ciclul de învăţământ elementar de Dr. Brigitte Sindelar.

Şcolile participante

Două şcoli primare de stat din Viena au fost selectate pentru a participa la proiect: una în central oraşului, care are un procentaj ridicat de copii proveniţi din familii imigrante (Novaragasse, 1020 Vienna); cealaltă la periferia Vienei, într-o zona rezidenţială (Esslinger Hauptstraße, 1220, Vienna).

Copiii participanţi

În total, au participat 126 de copii, dintre care 44 din cadrul Novaragasse, şi 82 din cadrul Esslinger Hauptstraße. Numărul băieților şi cel al fetelor a fost echilibrat.

Studiul

Cursurile de teatru au avut loc de două ori pe săptămână, în timpul programului şcolar, de-a lungul lunilor martie, aprilie şi mai 2008, având ca finalitate câte un spectacol în fiecare şcoală. În februarie, a avut loc prima etapă de testare psihologică, fiecare copil a fost testat în şedinte individuale de câte două ore.

Au fost vizate:

Funcţiile cognitive: atenţie, perceptive, memorie.

Personalitate: conştientizare de sine şi încredere în sine, abilitatea de a relaţiona cu alte persoane, agresivitate, tendinţe către anxietate, asumarea riscului, atitudinea faţă de reuşită. La finalul etapei I, în iunie 2008, testările au fost reluate şi extinse, pentru a include inteligenţa motrică şi lingvistică.